مهاجرت به ترکیه و روشهای اخذ اقامت ترکیه در سال 2019 عنوان مقاله است که به روش تجربی توسط نگارنده تهیه و تنظیم شده است.

ترکیه از معدود کشورهایی است که در حال حاضر ایرانیان بدون نیاز به ویزا می توانند تا سه ماه در آن اقامت داشته باشند. به عنوان کشور همسایه و هم مرز، امکان سفر زمینی، هوایی و ریلی به این کشور وجود داشته و به علت نزدیکی فرهنگ دو کشور اقامت و درک متقابل شرایط برای اتباع هر دو کشور راحت تر از کشورهای دیگر است. جمهوری ترکیه به دلیل داشتن زیر ساخت های تجاری، حمل و نقل، بانکی و توریستی مناسب، امکان جذب سرمایه گذارهای خارجی بسیار بالایی داشته و از جمله کشورهایی میباشد که بعلت حقوق و دستمزد کمتر نسبت به اتحادیه اروپا، مجاورت با کشورهای اروپایی و همچنین زیر ساخت های حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی بسیار مناسب، توانسته است نظر سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی بسیار بزرگ را به خود جلب کند. ترکیه به علت جذب تنوع سلایق مختلف در مواجهه با دین و مذهب، از جمله کشورهای میانه رو اسلام گرا میباشد که هم اسلام رواج زیادی در آن دارد و هم سایر ادیان. به این ویژگی ها، جاذبه های بسیار متنوع تفریحی و توریستی هم اضافه کنید تا درک مناسبتری از هدفگذاری جذب 50 میلیون توریست در سال 2019 داشته باشید.

مهاجرت به ترکیه

اما هدف از این مقاله، پرداختن به زیر ساخت های اقتصادی و گردشگری ترکیه نیست. بسیاری از افرادی که در کوتاه مدت قصد مهاجرت از ایران را دارند، ترکیه را به عنوان هدف اول مهاجرت انتخاب میکنند. در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شرایط اخذ اقامت و زندگی روزمره در ترکیه و مشخصاً شهر زیبای استانبول را توضیح دهیم تا پس از مطالعه آن، درک بهتری از شرایط مهاجرت و زندگی در این کشور را داشته باشید.

فهرست مطالبی که در این مقاله به آن می پردازیم:

مهاجرت به ترکیه، چرا و چگونه؟

طبق آمار رسمی منتشره از جانب اداره مهاجرت ترکیه، طی سالهای اخیر رقمی در حدود 5 میلیون مهاجر اعم از پناهنده های جنگی سوری، عراقی و مهاجران ایرانی و غیره در شهرهای مختلف ترکیه به صورت رسمی وارد و ساکن شده اند که در آمار منتشره در اواسط سال 2018، شهر استانبول با رقمی بالغ بر 400 هزار نفر، رکورددار و پذیرای بیشترین تعداد مهاجران میباشد. طبق سرشماری سال 2017، جمعیت استانبول 15 میلیون نفر اعلام شده است که در زمان نگارش این مقاله (مارس 2019) یقیناً بیشتر نیز شده است.

خیابان استقلال در استانبول

عموماً برای مهاجرت از کشوری به کشوری دیگر هر فردی دلایل خاص خودش را دارد. صرف نظر از عوامل اجباری و بیرونی تاثیرگذار نظیر آوارگی حاصل از جنگ، دلیل عمده تصمیم گیری برای مهاجرت، جستجو برای شرایط اجتماعی و اقتصادی و آموزشی بهتر میباشد که اگر کشور مقصد جذابیت موضوعات ذکر شده را داشته باشد، ترجیح مهاجر را دربر خواهد داشت. در شرایط کنونی اقتصادی حاکم بر جامعه ایران، افراد بسیار زیادی هستند که به فکر مهاجرت از نوع نسبتاً ساده تر و در مدت زمان کوتاهی هستند و ترکیه مقصد عمده این افراد است. دلیل این انتخاب ممکن است نزدیکی دو کشور به هم به لحاظ مسافت، نداشتن ویزا و اجازه اقامت حداقل 3 ماهه با همان مهر ورود روی گذرنامه، شرایط اعطای اقامت نسبتاً آسان ترکیه، تشابه فرهنگی از جنبه های مختلف دو کشور، یادگیری سریعتر زبان ترکی استانبولی به لحاظ استفاده بسیار زیاد از کلمات بیگانه نظیر فارسی و عربی و همچنین آزادی عمل در انجام تجارت با کشورهای دنیا به نسبت ایران تحریم شده باشد.

اولین و سریعترین اقدام برای اخذ اقامت ترکیه، گرفتن کارت اقامت کوتاه مدت (یک ساله و در برخی مناطق 6 ماهه) ورود به کشور ترکیه، اجاره ملک و اقدام به گرفتن وقت (Randevu)  از اداره مهاجرت ترکیه (Göç İdaresi) میباشد. در ادامه به صورت مفصل و گام به گام شرایط اخذ کارت اقامت ترکیه توضیح داده شده است.

گام های اول جهت اقدام به مهاجرت به ترکیه

به عنوان فردی که سالها مشاوره مهاجرتی به برندگان لاتاری گرین کارت آمریکا داده ام و از نزدیک با افرادی که حتی ویزای آمریکا روی پاسپورتشان خورده است و تازه دلهره هایشان شروع شده معاشرت داشته ام، به خوبی می دانم و گفته ام که مهاجرت از یک کشور به کشوری دیگر که فرهنگ، زبان، سیاست و… متفاوتی دارد، به هیچ وجه تصمیم راحتی نیست. حتی وقتی از شهری به شهری دیگر در ایران مهاجرت می کنید، باز هم مشکلات عدیده ای نظیر دوری از خانواده، آداپته شدن با شرایط جدید و احتمالا گویش و زبان متفاوت و فرهنگ کار متفاوت مواجه شده باشد، چه برسد به اینکه از کشوری به کشوری دیگر مهاجرت کنید و به قول دوستی که میگفت وقتی وارد آن کشور میشوی، تازه مثل 15-16 ساله هایی هستی که تازه از خانواده جدا شده اند می خواهند مستقل زندگی کردن را تجربه کنند و گذر از هر تجربه پیش پا افتاده ای، برایشان حکم یک دست آورد را دارد.

با توضیحاتی که در بالا داده شد، یقیناً شما نیز قبل از مهاجرت، بایستی یکسری اقدامات اولیه و بررسی های میدانی را انجام دهید تا از انجام پذیر بودن این فرایند اطمینان حاصل کنید. با توجه به اینکه سفر به ترکیه در قیاس با کشورهای دیگر مانند اروپا بسیار کم هزینه تر است، لذا توصیه اکید میکنیم حتماً در خلل تصمیم گیری تان، یک سفر نه توریستی که تجربی به شهر مورد نظرتان داشته باشید. یک هفته ای نه در هتل که در خانه های محلی زندگی کنید. گردش در شهر با وسایل حمل و نقل عمومی را تجربه کنید، فروشگاه هایی که هر روز در ایران از آنها خرید می کنید را بررسی کنید. قیمت ها را از نزدیک ببینید. و در صورت امکان حتی لیستی از ملزومات یک خانواده معمولی تهیه کنید و ارزیابی از هزینه های ماهانه بکنید. چیزی که در ادامه به آن اشاره و تاکید خواهیم کرد آن است که ترکیه و مشخصاً شهری مانند استانبول، به هیچ وجه شهر ارزانی نیست و هزینه های نسبتاً بالایی برای زندگی دارد که باید درآمدتان را متناسب با آن هزینه ها تنظیم کنید.

اگر به واسطه پیشنهاد شغلی به ترکیه مهاجرت می کنید، یا قصد آن را دارید که با پیشنهاد شغلی وارد ترکیه شوید، در جریان باشید که با کارت اقامت شما مجوز کار قانونی و رسمی را ندارید. برای کار کردن به صورت رسمی، پرداخت مالیات، بیمه شدن و … باید حتماً پس از اخذ اقامت، کارفرمای شما اقدام به ثبت درخواست جهت اخذ کارت اجازه کار (Çalışma izini)  برای شما بکند. در غیر این صورت قانوناً نمی توانید مشغول به کار شوید. گرچه اغلب افراد به صورت توافقی با همان کارت اقامت، شروع به کار میکنند.

به خاطر داشته باشید، سفر اول شما با رویکرد اقامت و زندگی در ترکیه اهمیت بسزایی در قطعی شدن تصمیم شما دارد. سعی کنید قبل از مهاجرت کردن به هر کشوری، در صورت امکان حتماً یک سفر تحقیقی به آن کشور و شهر محل زندگی تان داشته باشید. صرفاً به روایت های دوستان و آشنایان و تبلیغات چی ها توجه نکنید و شخصاً پا در مسیری بگذارید که مسیر زندگی و آینده شغلی و تحصیلی شما را رقم خواهد زد.

آیا برای گرفتن کارت اقامت، دانستن زبان ترکی استانبولی ضروریست؟

با توجه به شرایط حال حاضر، دانستن زبان ترکی استانبولی صرفاً برای گرفتن کارت اقامت ترکیه الزامی نیست. اما اگر هدفتان واقعاً زندگی و کار در ترکیه است، دانستن این زبان یک باید است و نمی توانید به زبان خودتان یا مثلاً آشنایی یا تسلط به زبان انگلیسی تکیه کنید. سعی کنید حتماً قبل از سفر، دوره های زبان ترکی را تا حد قابل قبولی بگذرانید. اینکه زبان را در کشور مقصد و با قرار گرفتن در محیط میتوان یاد گرفت کاملاً صحیح است، اما سرعت یادگیری زبان کاملاً وابسته به پیشینه شما و آشنایی اولیه و متوسط از آن زبان دارد. فرض کنید زبان چینی را نمیدانید و حالا قصد دارید ظرف 6 ماه این زبان را در داخل چین از گویشورهای آن زبان یاد بگیرید؟ فکر میکنید چقدر پیشرفت داشته باشید و طی 6 ماه چند درصد کارتان را خودتان انجام خواهید داد؟ فکر نمیکنم حتی به 10-15% هم برسد. اما اگر قبل از سفر یک دوره زبان چینی دیده باشید و با شرایط و حداقل الفبای آن زبان آشنا شده باشید، قضیه فرق خواهد کرد.

یادگیری زبان ترکی استانبولی

خوشبختانه یادگیری زبان ترکی استانبولی، به لطف برخی شرایط موجود برای فارسی زبانان داخل ایران، خیلی سخت نیست. شرایطی نظیر نزدیکی زبان ترکی استانبولی به ترکی (یا آذری) که در ایران صحبت می شود و گویشوران آن نیز کم نیستند، دسترسی به کانالهای تلویزیونی ترکیه که بسیار فراگیر است و اغلب هم تماشاگران زیادی در ایران دارند، شباهت و حتی یکسان بودن کلمات در ترکی استانبولی، فارسی و عربی که هر سه زبان به لحاظ حضور در یک منطقه از جهان (خاور میانه) و رواج دین اسلام در میان اتباع آنها باعث شده کلمات یکسان یا مشابه بسیار زیادی وجود داشته باشند که به خاطر سپردن آنها بسیار آسانتر از زبان های دیگر است.

مثال:

فارسی: سلام              عربی: سلام علیکم – مرحباً                  ترکی: Merhaba – Selamun Aleyküm

فارسی: شهرداری         عربی: البلدیه                                     ترکی: Belediye

فارسی: حقوق و دستمزد                                                       ترکی: Maaş  (معاش)

 

و موارد بسیار زیادی نظیر اینها که با دقت کردن به نوع ادای کلمات، میتوان به راحتی بین زبان عربی و فارسی پل زد و معنی کرد. البته اگر به زبان انگلیسی هم آشنایی داشته باشید، بسیاری از کلمات را نیز خواهید یافت که با اقتباس از انگلیسی با لهجه ترکی ادا میشوند. موارد فوق همگی به لحاظ تجربی نگاشته شده و الزاماً دستورالعمل خاصی وجود ندارد.

ترجمه مدارک به ترکی استانبولی

معمولاً ترجمه مدارک برای افراد مختلف با اهداف مهاجرت مختلف، متفاوت است. برای مثال، فردی که قصد پذیرش دانشجویی در ترکیه دارد، نیاز به ترجمه مدارک تحصیلی یا ریز نمرات خواهد داشت، اما فردی که برای دریافت اجازه کار اقدام می کند، نیاز به ترجمه مدرک تحصیلی دارد. یا برای اخذ اقامت در ترکیه برای کودکان، بایستی حتماً شناسنامه کودکان ترجمه رسمی و تایید کنسولگری ترکیه در تهران را داشته باشد.

ترجمه گواهینامه یا اخذ گواهینامه بین المللی در ایران

برای رانندگی در ترکیه باید گواهینامه آنرا دریافت کنید. اما برای ماه های اول، اگر قصد دارید رانندگی کنید و گواهینامه هم در ایران تهیه کرده اید، میتوانید از طریق کانون جهانگردی و اتومبیل رانی با پرداخت مبلغی، درخواست صدور گواهینامه بین المللی کنید.

شرایط و مدارک لازم جهت اخذ اقامت یک ساله ترکیه

اخذ کارت اقامت ترکیه

مراحل اخذ کارت اقامت ترکیه چیست؟

برای اخذ اقامت ترکیه، ابتدا باید یکبار وارد خاک ترکیه شوید. سپس با تهیه یک اجاره نامه، یا محل سکونت (خرید ملک) اقدام به اخذ وقت اداره مهاجرت از نزدیکترین شعبه به محل سکونت تان نمایید. این کار از طریق وب سایت اداره مهاجرت به نشانی https://e-ikamet.goc.gov.tr/  انجام پذیر است.

پس از عضویت در سایت اداره مهاجرت ترکیه، بایستی جزئیات اطلاعات هویتی مندرج در شناسنامه، پاسپورت، محل سکونت و هدف از اقامت در ترکیه را وارد نمایید. قبل از هر چیز نیاز به تهیه یک قطعه عکس با زمینه روشن خواهید داشت.

پس از تکمیل مراحل، به صفحه پرداخت اینترنتی هزینه های اداره مهاجرت و صدور کارت اقامت منتقل خواهید شد. هزینه ای که در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله از طریق اداره مهاجرت ترکیه اخذ میشود 505 لیر برای هر بزرگسال و 297 لیر برای هر کودک میباشد.

پس از اتمام مراحل ثبت نام و دریافت فرم ثبت نام، طی چند روز آتی ایمیل و یا پیامکی از طریق اداره مهاجرت حاوی زمان و مکان به صورت زیر برای شما ارسال میگردد.

Sayın Ali Mohammadi
2019-12-3456789 Kaydınıza ilişkin randevunuz: Fatih, 04.03.2019, 11:15 2019-12-3456789, appointment for your record: Fatih, 04.03.2019, 11:15

با دریافت این پیام، شما بایستی در زمان و مکان تعیین شده با مدارک مندرج در صفحه آخر فرمتان که با شرایط شما همخوانی دارد، در اداره مهاجرت حاضر شوید و مدارکتان را ارائه دهید. پس از بررسی و مدارک و در صورت موافقت با صدور کارت اقامت، یک کارت صورتی رنگ به عنوان کارت ملی به شما اعطا می شود که در آن نام و نام خانوادگی، محل و تاریخ تولد و کد ملی ترکیه و مدت اعتبار آن قید شده است.

مدارک لازم جهت اخذ کارت اقامت ترکیه

بسته به شرایط هر فرد، مدارک متفاوت است. اما در اینجا به مدارک مورد نیاز برای یک افرادی که قصد دارند از طریق ویزای توریستی و اقامت یکساله، کارت دریافت کنند اشاره می شود:

  1. تکمیل فرم اداره مهاجرت ترکیه
  2. فیش واریزی مبلغ 505 لیر جهت هزینه های اداره مهاجرت ترکیه و صدور کارت اقامت (در زمان نگارش مقاله، این مبلغ مورد نیاز بوده است)
  3. اصل و کپی گذرنامه
  4. کپی از صفحه ویزا یا آخرین مهر ورود به ترکیه
  5. 4 قطعه عکس با زمینه سفید که طی 6 ماه اخیر گرفته شده باشد
  6. اجاره نامه که تایید محضری (noter) شده باشد.
  7. بیمه نامه اجباری یکساله مخصوص اجازه اقامت یکساله در ترکیه (هزینه این بیمه نامه با توجه به شرایط و بندهای مندرج در آن متفاوت میباشد و مخصوص افراد خارجی میباشد.)
  8. برای کودکان همراه والدین، ترجمه رسمی شناسنامه مورد نیاز است
  9. گواهی تمکن مالی از بانک که نشان دهنده توان مالی متقاضی جهت پوشش هزینه های مدت اقامت در شهر مزبور باشد.

مراحل افتتاح حساب بانکی در ترکیه قبل از دریافت کارت اقامت

افتتاح حساب بانکی در ترکیه

  1. مراجعه به نزدیکترین شعبه اداره دارایی و اخذ کد اقتصادی شخصی
  2. اصل و کپی صفحه اول گذرنامه
  3. تکمیل فرم درخواست صدور کد اقتصادی
  4. آدرس محل سکونت در ترکیه
  5. پس از دریافت کد اقتصادی که در همان زمان مراجعه صادر میشود، مراجعه به بانک و درخواست افتتاح حساب

نکته: در حال حاضر فقط برخی بانک ها هستند که برای ایرانیان یا خارجی ها حساب بانکی باز میکنند. بانک زراعت (Ziraat Bankası)  قبل از صدور کارت اقامت، امکان افتتاح حساب را دارد.

آیا با اخذ اقامت یک ساله ترکیه، میتوانم کار کنم؟

کارت اقامت ترکیه، صرفاً کارت اجازه اقامت طی مدت تعیین شده است و نام آن Short Resident Permit  میباشد. یعنی اجازه اقامت کوتاه مدت. با این کارت شما میتوانید از مزایای یک شهروند عادی در ترکیه بهره مند شوید. حساب بانکی داشته باشید، مدرسه ثبت نام کنید، به دنبال شغل بگردید و… اما به صورت رسمی اجازه کار نخواهید داشت.

شرایط اخذ اجازه کار در ترکیه چیست؟

صرف نظر از شرایط اخذ اجازه کار برای کارفرمایان و سرمایه گذاران در حوزه کسب و کار، برای افرادی که قصد دارند به صورت معمول و کارمندی کار کنند، برای اخذ اجازه کار باید ابتدا شغل مورد نظرتان را پیدا کنید و بعد از آن کارفرما در صورت نیاز به تخصص شما و بیمه کردنتان، به وزارت کار و خدمات اجتماعی و خانواده ترکیه مراجعه کرده و با ارائه مدارک و تخصص شما، اقدام به اخذ اجازه کار نماید. کارت اجازه کار یک کارت آبی رنگ است که معمولاً در سال اول اعتباری یک تا دو ساله دارد. با داشتن این کارت، هم میتوانید از مزایای کار قانونی بهره مند شوید و هم بیمه خدمات درمانی داشته باشید.

کار کردن در ترکیه

کدام شهر ترکیه برای اقامت مناسب است؟

قاعدتاً پاسخ این سوال از فردی به فردی دیگر متفاوت است. همیشه انتخاب شهر و یا حتی محله یا منطقه محل سکونت یکی از دشوارترین مراحل مهاجرت از شهری به شهری دیگری و یا کشوری به کشوری دیگر است. اما همین انتخاب هم تابعی از شرایط هر فرد است. آنکارا پایتخت رسمی ترکیه است اما استانبول قلب تجاری ترکیه است که مقصد عمده گردشگران و یا مهاجران است. اما هزینه زندگی در استانبول به نسبت شهرهای مجاور یا دور و نزدیک بسیار متفاوت است. یقیناً اولین تصمیم دانشجویانی که پذیرش گرفته اند یا افرادی که کار پیدا کرده اند، همان شهری است که دانشگاهشان یا محل کارشان در آن واقع شده. برخی افراد نیز انتخاب محل سکونت شان خویشاندانی است که در آن شهر دارند. در هر صورت، سعی کنید قبل از انتخاب محل سکونت و شهر محل اقامتتان، پیش از جابجایی قطعی، پارامترهایی نظیر هزینه های زندگی متناسب با درآمدتان، نزدیکی به دانشگاه یا محل کارتان، تناسب رشته فعالیت و موقعیت اجتماعی و اقتصادی شهر و محل زندگی، را در نظر بگیرید.

شرایط اجاره ملک در ترکیه چگونه است؟

اجاره ملک در ترکیه

اجاره ملک در ترکیه قدری با شرایطی که در ایران از آن سراغ داریم متفاوت است. در ایران در حال حاضر وقتی ملکی را اجاره می کنید، مبلغ قابل توجهی را بابت رهن پرداخت می کنید و اگر تمام رهن نباشد، مبلغی را بابت اجاره ماهانه پرداخت می کنید. اما شرایط در ترکیه متفاوت است. در زیر به مواردی که باید در زمان اجاره ملک و آپارتمان در ترکیه مد نظر داشته باشید اشاره شده است:

  1. اجاره ملک میتواند از طریق صاحب ملک و یا مشاور املاک صورت بگیرد.
  2. برای اجاره ملک از طریق صاحب ملک، نیازی به دریافت کد رهگیری و غیره نیست. یک فرم تک برگ حاوی مشخصات مستاجر و مالک و امضای طرفین نیز کافیست. بدیهیست که هر چقدر جزئیات مورد اجاره و شرایط آن بیشتر و با توافق طرفین باشد بهتر است.
  3. متراژ ملک ها معمولاً بر اساس تعداد سالن و اتاق خوابها مشخص میشود. مثلاً ملکی که یک اتاق نشیمن و دو اتاق خواب دارد، خانه 2+1 گفته میشود (بخوانید خانه دو بعلاوه یک که در زبان ترکی Iki artı bir گفته میشود)
  4. برای اینکه اجاره ملک رسمی باشد، میتوانید با مراجعه به محضر و پرداخت هزینه آن، اقدام به ثبت محضری آن بکنید.
  5. برای اجاره ملک در ترکیه پول پیش آنچنانی مورد نیاز نیست. معمولاً 1 یا 2 برابر اجاره ماهانه مورد توافق طرفین عنوان پیش پرداخت یا رهن به صاحبخانه پرداخت میشود و در زمان تخلیه ملک به مستاجر عودت داده میشود.
  6. معمولاً ملکی که اجاره می کنید فاقد امتیازات آماده آب و برق و گاز میباشد. به این معنا که باید پس از اجاره ملک حق اشتراک آن را به نام خودتان تهیه کنید و در زمان تخلیه نیز اشتراک تان را قطع کنید. این روال برای هر ملکی که اجاره می کنید ثابت است. علت آن میتواند هزینه بالای این امتیازات باشد که در صورت عدم به نام زدن و عدم پرداخت و تخلیه ملک، بر عهده مالکان خواهد بود و رقم کمی هم نیست. به فرض مثال، یک خانواده 4 نفری، در ملکی 100 متری با سیستم گرمایشی پکیج و رادیاتور، هزینه ای در حدود 250-400 لیر در زمستان بابت گاز مصرفی پرداخت میکند. اگر 2 ماه این مبلغ را واریز نکند و ملک را تخلیه کند، و دست صاحبخانه هم به او نرسد، عملاً این مبلغ بر عهده صاحبخانه ای میباشد که بایستی بدهی امتیازی که به نامش است را پرداخت کند. برای همین با بنام زدم این امتیازات، عملاً مستاجر مجاب به پرداخت این هزینه در هر جایی از ترکیه است.
  7. برای تهیه حق اشتراک آب و برق و گاز نیاز به پرداخت مبلغی در همان اداره آب و برق و گاز بابت سپرده دارید که در زمان تخلیه ملک و فسخ اشتراک به شما عودت داده میشود. برای اخذ حق اشتراک، نیاز به کارت اقامت یا برگه در دست اقدام جهت اخذ کارت اقامت به همراه پاسپورت و اجاره نامه دارید.
  8. هزینه مشاور املاک برای پیدا کردن ملک و تنظیم اجاره نامه معادل یک ماه کامل اجاره نامه می باشد که مستاجر بایستی آن را پرداخت کند. مثلاً اگر اجاره ماهیانه 1000 لیر توافق می شود، مستاجر باید 1000 لیر هم بابت هزینه های مشاور املاک پرداخت کند.
  9. برای پیدا کردن ملک جهت اجاره در ترکیه هم میتوانید به دفاتر مشاور املاک مراجعه کنید و هم میتواند از اپلیکیشن های بسیار کاربردی استفاده کنید که در انتهای این مقاله به آنها اشاره شده است.

هزینه های جانبی اجاره ملک در استانبول چقدر است؟

  1. هزینه مشاور املاک در استانبول که معادل یک ماه اجاره ملک است.
  2. هزینه های بنام زدن حق امتیازات آب و برق و گاز
  3. هزینه شارژ ماهیانه ساختمان بسته به متراژ و امکانات جانبی نظیر آسانسور، استخر، فضای سبز، نگهبانی 24 ساعته، سالن ورزشی و…

اجاره با لوازم منزل یا بدون لوازم منزل؟ کدام بهتر است؟

اگر قصد دارید به صورت کوتاه مدت در ترکیه زندگی کنید، یا اینکه به صورت مجردی یا آزمایشی اقامت دارید، خانه هایی هستند که به نسبت بودجه شما، به صورت مبله و با وسایل ابتدایی یا مفصل قابل اجاره میباشند. باید در نظر داشته باشید که خانه های مبله اغلب دارای لوازم و وسایل اولیه زندگی هستند که شما را از خرید این لوازم بی نیاز میکنند. اما اگر وسواس دارید و مثلاً ترجیح میدهید مبل و تخت خواب شخصی داشته باشید که تا بحال کسی از آنها استفاده نکرده و بودجه تان نیز بودجه چندان لوکس و گرانی نیست، بهتر از قید منزل مبله را از سرتان بیرون کنید. چون در برخی موارد کیفیت و تمیزی لوازم منزل جای بحث زیادی دارد.