لاتاری گرین کارت آمریکا برنامه سالانه جذب مهاجران با شرایط نسبتاً معمولی توسط دولت آمریکا میباشد. متولی اجرای آن اداره مهاجرت و شهروندی آمریکاست که به اختصار USCIS شناخته میشود. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات جامع در رابطه با نحوه شرکت در لاتاری گرین کارت آمریکا دارید، در ادامه با ما همراه باشید:

گرین کارت آمریکا چیست و هدف دولت آمریکا از اجرای لاتاری چه میباشد؟

گرین کارت ویزای اقامت دائم در آمریکاست. دارنده گرین کارت میتواند آزادانه در این کشور زندگی، کار و تحصیل کند. یک فرد ایرانی پس از دریافت گرین کارت میتواند تحت شرایط افراد دارای اقامت، بدون هیچ مشکلی به ایران سفر کند و با همان کارت به آمریکا بازگردد. همانطور که پیشتر گفته شد، گرین کارت به مثابه ویزای دائم برای هر فرد میباشد.

دولت آمریکا هر ساله از طریق قرعه کشی به 55.000 نفر از سرتاسر جهان گرین کارت اعطا میکند. هر ساله لیستی از کشورهایی که اتباعشان مجاز به شرکت در لاتاری هستند از سوی اداره مهاجرت آمریکا اعلام میشوند. کشور ما ایران نیز تا به امسال جزو کشورهای مجاز بوده است. معیار اینکه اتباع چه کشورهایی میتوانند در لاتاری شرکت کنند و چه کشورهایی نمیتوانند، بستگی به تعداد مهاجران آن کشور در ایالات متحده دارد. برای مثال اتباع کشورهای چین، کانادا، هندوستان، فیلیپین، برزیل و چند کشور دیگر اجازه شرکت در این قرعه کشی را ندارند، چرا که با توجه به اینکه آمریکا یک کشور مهاجر پذیر است، تعداد بسیار زیادی از اتباع این کشورها هر ساله از طرق دیگر به آمریکا مهاجرت میکنند. به واقع این لاتاری فرصتی برای کشورهایی است که هر ساله مهاجر کمتری به این کشور گسیل میدارند، تا از این طریق بتوانند موازنه ای بین نژاد و جمعیت مهاجران بوجود آورند. به همین دلیل این برنامه Diversity Visa Lottery (قرعه کشی ویزای گونه گونی) نام گرفته است.

طبق آمار منتشر شده، در حال حاضر حدود یک میلیون و چهارصد هزار ایرانی ساکن ایالات متحده میباشند که این رقم نسبت به مثلاً کشور چین با حدود چهار میلیون مهاجر خیلی کمتر است.

اداره مهاجرت آمریکا میباشد برگزار کننده لاتاری گرین کارت آمریکا

شرایط ثبت نام لاتاری:

هر فرد متقاضی برای شرکت در لاتاری گرین کارت باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • سن 18 سال به بالا داشته باشند.
  • مدرک دیپلم یا بالاتر داشته باشند.
  • داشتن پاسپورت معتبر
در صورتیکه زیر دیپلم هستند، بایستی دو سال سابقه کار تخصصی طی 5 سال اخیر داشته باشند. عنوان شغلی تخصصی شما بایستی منطبق با شرایط اداره کار ایالات متحده باشد. این شغل ها در شبکه اطلاعات شغلی آمریکا در Zone های مختلف دسته بندی شده اند و تخصص شما بایستی در Zone 4-5 باشد.در صورتیکه دو شرط سن (18 سال) و مدرک تحصیلی حداقل دیپلم را دارید، میتوانید براحتی در این برنامه شرکت کنید.جهت مطالعه کامل شرایط ثبت نام در لاتاری گرین کارت، به این آدرس مراجعه نمایید.

مدارک لازم جهت ثبت نام لاتاری:

برای ثبت نام در لاتاری بایستی فرم های ثبت نام را تکمیل کنید. این فرمها حاوی اطلاعات فردی و تحصیلی شما میباشد. همچنین به همراه این فرم بایستی یک قطعه عکس نیز برای هر فرد ارسال نمایید.

شرایط عکس لاتاری:

  • یک قطعه عکس 5 در 5 (600 در 600 پیکسل)، با زمینه سفید که در آن فرد کاملاً رو به دوربین باشد.
  • برای بانوان ایرانی، تصاویر با حجاب قابل قبول میباشد.
  • در تصویر از هیچگونه کلاه، عینک آفتابی، و هر چیز غیر متعارفی که باعث پوشاندن سر و صورت باشد استفاده نشود.
  • برای تهیه این عکس، بهترین راه مراجعه به عکاسی و تهیه یک عکس جدید میباشد. از عکاس بخواهید فایل عکس شما را روی CD یا فلش مموری بزند و به شما بدهد.
  • جهت کسب اطلاعات کاملتر در رابطه با تصویر استاندارد و نحوه تهیه آن، به این آدرس مراجعه نمایید.

چه افرادی از اعضای خانواده مجاز به شرکت در قرعه کشی هستند؟

  • افراد مجرد بالای 18 سال میتوانند به تنهایی در لاتاری شرکت کنند.
  • افراد متاهل میتوانند با همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سالشان در لاتاری شرکت کنند.
  • افراد متاهل، میتوانند دو بار در لاتاری شرکت کنند. یک بار یک فرم برای آقا پر شود و اطلاعات خانم در آن گنجانده شود. و یک بار خانم فرم را پر کند و اطلاعات آقا را در فرم خود بگنجاند. این کار قانونیست و میتواند شانس افراد متاهل را دو برابر کند.
  • افراد مجرد بین 18 تا 21 سال میتوانند هم به صورت انفرادی ثبت نام کنند و هم به همراه والدینشان. بدین ترتیب 3 بار در لاتاری شرکت کرده اند و این شانس برنده شدنشان را بیشتر میکنند. اگر هر یک از والدین برنده شوند، میتوانند به همراه آنها مهاجرت کنند.
  • یک فرد در صورت برنده شدن، فقط میتواند همراهان مجاز خود را که در زمان ثبت نام در لاتاری نامشان را در فرم آورده با خود ببرد.

زمان اعلام نتایج لاتاری:

نتایج لاتاری هر ساله از اول ماه می (May) اواسط اردیبهشت ماه، از طریق سایت اداره مهاجرت اعلام میشود. تا چند سال اخیر روال بر این بود که نتایج لاتاری به آدرس پستی فرد قبول شده ارسال میشد، اما اکنون اینکار تنها از طریق سایت اداره مهاجرت به صورت آنلاین و با ارائه کد رهگیری (Confirmation Number) منحصر به فرد صورت میگیرد.

آمار نتایج و برندگان دوره های گذشته را اینجا مطالعه نمایید.

زمانبندی مراحل برنامه لاتاری گرین کارت (از ثبت نام تا قبولی و دریافت ویزا)

مجردی130,000 تومانتومان
متاهلی تک فرمی130,000تومان
متاهلی دو فرمی170,000تومان
ثبت نام فرزندان20,000تومان

اکنون برای ثبت نام از طریق موسسه «بهسا تراول» آماده هستم. چکار باید بکنم؟

  • شرایط دقیق تهیه تصویر مناسب جهت ثبت نام در لاتاری را اینجا مطالعه نمایید.
  • پس از تهیه تصویر، به قسمت «ثبت نام» مراجعه نمایید و فرم های مربوط به شرایط خود را تکمیل نمایید.
  • پس از تکمیل فرم ها و ارسال موفق آنها، منتظر باشید تا نتیجه بررسی اطلاعاتتان به آدرس ایمیل و شماره موبایلتان ایمیل و SMS شود.
  • در صورتیکه مدارکتان تایید شود، ایمیلی حاوی تاییده مدارک دریافت خواهید کرد مبنی بر واریز هزینه های ثبت نام. در صورت عدم تایید مدارک، ایمیل رفع نقص را دریافت خواهید کرد.
  • پس از تایید مدارک و ثبت نام نهایی، فرمهای شما در نوبت ثبت نام قرار گرفته و در روز های تعیین شده در سایت اداره مهاجرت ثبت نام خواهید شد.
  • پس از ثبت نام موفق، کد تاییدیه ثبت نام دریافت شده و برای شما ارسال میگردد.

 

ثبت نام